Homemade Kaya


Assalamualaikum sahabat-sahabat maya,

Hari ini nak share satu resepi iaitu homemade kaya. Projek akhir saya masa di UPM ialah menghasilkan kaya daripada labu. Jadi sebelum nak buat kaya daripada labu saya kena study dulu kaya yang berada di pasaran seperti dari segi rasa, warna, tekstur dan keseluruhan. Banyak resepi yang sy cuba so ini adalah antara resepi yang terbaik. Jadi, saya share dulu untuk resepi homemade kaya daripada telur. Pemilihan telur dan santan sangat penting untuk mempengaruhi sifat akhir kaya yang lemak dan creamy. 

Saya juga nak share tips supaya kaya kita lebih tahan lama. Pertama peralatan yang kita gunakan untuk membuat kaya mestilah kering dan dilap dengan bersih. Bekas untuk menyimpan kaya jika menggunakan seperti bekas kaca mestilah disteril terlebih dahulu. Selain itu, makin lama kita kacau kaya atas dapur makin tahan lama kaya itu. Tetapi biasanya 30 minit kita kacau atas dapur tangan dah mula nak lenguh..hehehe..(saya la tu..hihi)

Dekat bawah ni yer langkah demi langkah penghasilan kaya. (Resepi ini pernah saya share di group Masak Apa Hari Ini pada 20/01/2017)

Langkah 1

Bahan-bahan utama penghasilan homemade kaya
Langkah 2


Langkah 3


Langkah 4


Langkah 5


Langkah 6

Sebenarnya kacau dalam 30 minit pun sudah cukup untuk menjadikan kaya. 

Comments

Popular posts from this blog

Rumah Transit Putrajaya

Jalan-jalan cari makan Bagan Serai Perak

Sayur petola masak lemak dengan fucuk dan suhun