Kelas penghasilan putu mayam bersama pelajar di Kolej Komuniti Bagan Serai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Saya kongsikan resepi mudah untuk penghasilan putu mayam bersama anak-anak pelajar saya di dalam kelas. Walaupun begitu terdapat beberapa tips yang perlu dipatuhi supaya putu mayam yang dihasilkan cantik dan menjadi. Putu mayam merupakan kuih tradisional yang terdiri daripada empat bahan utama sahaja iaitu tepung beras, air, garam dan minyak. Suka saya kongsi dengan pelajar supaya menyukat kuantiti air dengan betul supaya doh yang dihasilkan tidak lembik dan melekit. Air yang dididihkan mestilah dalam keadaan panas mendidih dan apabila tepung dimasukkan pastikan doh terbentuk dan tidak mengacau terlalu lama untuk mengelakkan doh menjadi lembik.



Bahan-bahan yang digunakan ialah:



Bil

Bahan-Bahan

A
1
2
3
4
   5
Tepung beras
Air
Garam
Minyak masak
Daun pandan/ pewarna pandan

225 g
240 g
2 g
10 g
4-5 helai



Kaedah penyediaanya: 

1. Air yang disukat dipanaskan sehingga mendidih. Ketika hampir mendidih, garam dan minyak dimasukkan.
boleh gumakan ekstrak daun pandan, ataupun dititis sedikit pewarna hijau ataupun air putih


2. Setelah mendidih, tepung beras dimasukkandan gaulkan sehingga menjadi doh yang pejal.







3. Kemudian ambil sedikit doh tadi dan masukkan dalam acuan putu mayam.




4. Kukus selama 7 minit sehingga masak.

5. Putu mayam yang siap sedia dihidang dan boleh makan bersama dengan kelapa parut dan gula perang.

Comments

  1. Salam. Saya Amir dari iluminasi.com. Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam artikel ini.

    Resepi tidak akan diambil. Namun, kredit dan link kepada puan telah diberikan.

    Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: https://iluminasi.com/bm/resepi-pilihan-putu-mayam-paling-memikat-selera.html

    Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi saya dengan kadar segera di amirwrites_271@yahoo.com.

    Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok baik terima kasih atas makluman dan sangat saya hargai ;-)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rumah Transit Putrajaya

Jalan-jalan cari makan Bagan Serai Perak

Sayur petola masak lemak dengan fucuk dan suhun