Kek pineapple upside down

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Alhamdulilah, berkesempatan pada minggu lepas mengunjungi kenduri aqiqah yang dibuat untuk anak saudara, Aqil Hafiy di Shah Alam. Sebagai buah tangan, sempat saya sipakan kek pineapple upside down ini. Sebenarnya sudah lama saya tidak membuatnya. Di bawah ini, saya kongsikan resepinya ya:

Bahan-bahan

4 biji telur
300 g tepung berserbuk penaik
1/2 tsp garam
200  g gula caster
180 g mentega
1 cawan jus nenas
7 keping nenas (6 keping nenas jika gunakan loyang 8 inci)
Gula perang
1 tsp esen vanila
beberapa biji jeli tips

Kaedah penyediaanya:

1. Sediakan loyang 9 inci. Glis dengan mentega. Taburkan dengan gula perang. Susunkan nenas dan jeli tips.


Tak perlu pun letakkan ceri merah yang dipotong dadu tu, saya ingatkan nak bagi cantik..rupanya jadi sebaliknya


2. Pukul mentega dan gula sehingga kembang berkrim.
3. Masukkan telur satu persatu.
4. Kemudian kaup balikkan sehingga sebati tepung diselang-sellikan dengan jus nenas.
5. Tuang adunan ke dalam loyang yang disediakan.
6. Bakar menggunakan oven bersuhu 180 darjah celcius selama 30 minit.

Kena gelapkan sedikit lagi, ni pakai oven my MIL..saya tak ubah set up suhu, tu yang bila siap dibakar tak berapa gelap sangat. Tp kek dah masak. InsyaAllah next time akan cuba lagi

Comments

Popular posts from this blog

Rumah Transit Putrajaya

Jalan-jalan cari makan Bagan Serai Perak

Sayur petola masak lemak dengan fucuk dan suhun