Resepi Basque Burnt Cheese Cake

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera



 Ramadan akan tiba dalam beberapa hari lagi. Cepatnya masa berlalu. Semoga Allah memanjangkan umur kita dan memurahkan rezeki untuk menjadi insan terpilih untuk melakukan dan memperbanyakkan ibadah kepadaNya.

Melihat kepada stok cream cheese dan whipping cream yang masih ada, saya bercadang untuk mencuba resepi kek ini. Kek yang agak viral dari tahun 2018 lagi tak silap. Saya bercadang untuk mencuba di dalam kelas bersama pelajar-pelajar saya tapi pada minggu PKP pertama yang diistiyharkan oleh Perdana Menteri. Untuk membuat kek ini, oven dan size loyang sangat memainkan peranan. Oven saya agak over heating, jadi saya telah merendahkan suhu untuk membakar kek ini pada suhu 140 selama 1 jam 3 min. Boleh juga digunakan di dalam Air-Fryer. Yang pasti kita hendaklah kenal suhu oven atau air-fryer yang terbaik mengikut di rumah masing-masing. Loyang yang digunakan adalah size 6 inci yang paling sesuai.

Kek Keju Terbakar🙊
#basqueburntcheesecake
Resepi (sumber fb) :
250 g cream cheese
125 g dairy whipping cream
1/2 cawan gula caster
3 biji telur
2 tbsp gandum
Sedikit perahan lemon (added)

All in one method.
Masuk je semua dalam blender😂
Bakar suhu 140c selama 1 jam atau lebih bergantung suhu oven masing2.
Sejukkan. Then baru potong.


Comments

Popular posts from this blog

Rumah Transit Putrajaya

Jalan-jalan cari makan Bagan Serai Perak

Sayur petola masak lemak dengan fucuk dan suhun